Your Adsense Link 728 X 15

Tempat menarik di Musi Banyuasin

Posted by Unknown Saturday 28 December 2013 0 comments
Hutan Lipur Sekayu

Hutan Lipur Sekayu atau lebih dikenali juga dengan Air Terjun Sekayu terletak di dalam kawasan hutan simpanan Hulu Terengganu tambahan. Ianya berada di dalam daerah Hulu Terengganu, 16 km dari Pekan Kuala Berang dan 56 km dari Bandaraya Kuala Terengganu. Hutan Lipur tersebut mempunyai leluasan lebih kurang 405 hektar. Pelbagai spesis tumbuhan dan pokok yang terdapat di hutan ini termasuklah pokok-pokok yang mempunyai khasiat perubatan yang tinggi.

TAMAN PERTANIAN SEKAYU


Taman Petanian Sekayu terletak bersebelahan Hutan Lipur Sekayu. Taman ini terletak kira-kira 52 km dari Bandaraya Kuala Terengganu dan 15 km dari Pekan Kuala Berang. Taman Pertanian Sekayi merupakan taman pertanian terbesar dengan keluasan kira-kira 93 hektar. Pelbagai taman terdapat di Taman Pertanian Sekayu seperti Taman Orkid, Taman Buah-buahan atau Taman Eksotika, Taman Permainan Kanak-kanak dan Taman Rekreasi. Di pintu masuk ke Hutan Lipur Sekayu dan Taman Pertanian Sekayu pengunjung akan dikenakan caj parkir sahaja minima sebanyak RM1.00 bagi pelbagai jenis kenderaan kecuali motosikal.

Hotel Ranggonang sekayu

Hotel Ranggonang adalah sebuah Hotel berlantai 5 ( Lima ) dengan klasifikasi setara dengan Hotel berbintang tiga. Hotel ini menurut sejarah merupakan bangunan peninggalan zaman kolonial Belanda. 

Pada awal Tahun 2003 oleh Bupati Musi Banyuasin Bapak H. Alex Noerdin bangunan tersebut direnovasi sedemikian rupa sehingga menjadi sebuah bangunan hotel yang begitu megah. Digunakan untuk menginap para wisatawan baik lokal maupun Manca Negara, juga diperuntukkan bagi pelaku bisnis yang ada di Kabupaten Musi Banyuasin. 















0 comments:

Post a Comment

Terima kasih sudah berkunjung ke Blog Pribadi saya, semoga isi blog saya ada yang bisa diambil manfaatnya bagi pengunjung blog saya yang sederhana ini...
Salam hangat EDI SUSANTO, SH

Popular Posts

Blogger news